ایران در جام ملتهای 1980 آسیا سوژه میز تاریخ رسانه طرفداری بود...

تیم ملی در جام ملتهای 1980 آسیا برای کسب چهارمین قهرمانی پیاپی به میدان آمده بود.

به گزارش طرفداری، تیم ملی فوتبال کشورمان بعد مساوی 2-2 با چین و 0-0 برابر سوریه در دیدار سوم در عصر 31 شهریور 41 سال قبل برابر بنگلادش 7-0 برنده شد، 4 گل از 7 گل تیم ملی را بهتاش فریبا زد.

ملی پوشان تیم ملی فوتبال نمی دانستند ساعاتی بعد ماجرای تلخ حمله عراق به ایران آغاز می شود.

فوتبال ایران با نفراتی مثل ناصر حجازی، کریم بوستانی، نصر الله عبداللهی، امیر مرزوقی، حبیب خبیری، مهدی دینورزاده، محمد پنجعلی، احمدسنجری، هدایت شعارغفاری، محمود حقیقیان، عبدالرضا برزگری، رضا نعلچگر، ایرج دانایی فرد، بهتاش فریبا، حمید علیدوستی، حسین فرکی، علی اصغر حاجیلو، عزیز دسترس، حسن روشن، حمید درخشان و... به این مسابقات رفت، به رغم غیبت ستارگانی بزرگ مثل محمد صادقی، علیرضا عزیزی، آندرانیک اسکندریان، حسن نظری، ابراهیم قاسمپور، محمود ابراهیم زاده و علی پروین از بهترین های آن دوران فوتبال ایران، باز هم تیم برتر آسیا به نظر می رسیدیم و شایسته قهرمانی بودیم.

بعد از شروع جنگ، رسانه های کویتی، شروع به انعکاس اخبار جنگ به نفع عراق و متحدان غرب کردند و در دشواری برقراری ارتباط با تهران، روحیه بازیکنان تیم ملی به شدت تضعیف شد. همچنین برادر حسن روشن هم در شروع جنگ شهید شد.

ایران با روحیه ضعیف برای کسب سرگروهی 3-2 کره شمالی را برد و در حالی که هر روز اخبار مربوط به جنگ تلخ تر از قبل می شد، برابر کویت قرار گرفتیم و برای اولین بار بعد از شروع رسمی فوتبال ملی مان در قاره به کویت باختیم.

شب تلخ این شکست، شب شروع جنگ بود. آن زمانی که جنگ شروع شد بازیکنان تیم ملی به جای استراحت در هتل، شبانه کنار دریا پرسه می زدند و آشوب به همه وجودشان سایه انداخته بود، هر چند خبر سلامتی خانواده ها از تهران مخابره شد و بازیکنان اندکی آرام گرفتند اما هر شب حمله هوایی به شهرها انجام می شد و همه به تلخی پشت تلفن ها به صف ایستاده بودند که هر شب با خبر سلامتی خانواده از نگرانی خارج شوند.

روزهای تلخی بود...